Jaki rejestrator jazdy wybrać? Ranking rejestratorów jazdy.

Codziennie spotykamy się z prośbami o poradę dotyczącą rejestratorów jazdy. Najczęstsze pytanie jakie pada – to jaką kamerę samochodową wybrać?
W tym artykule postaram się Wam pomóc, na jakie dane techniczne zwrócić uwagę przy wyborze rejestratora jazdy. Podzielę też rejestratory według podziału na ceny, aby każdy mógł wybrać coś dla siebie, nie nadwyrężając swojego budżetu domowego.
Rejestrator jazdy posłuży nam głównie jako materiał dowodowy, np.: w spornej sytuacji z Policją lub przy kolizji drogowej. Dlatego najważniejszym aspektem będzie jakość nagrywanego obrazu w dzień i w nocy.
Drugim także ważnym parametrem technicznym jest szerokość widzenia kamery. Większość producentów oferuje szerokokątny obiektyw, który wychwyci zderzenie któreś ze stron naszego pojazdu, np.: w sytuacji zmiany pasa ruchu przez innego kierującego.
Jak rozpoznać, czy nagranie jest dobrej jakości? Przede wszystkim należy zaufać sobie i swojemu odczuciu. Sporo osób wrzuca do sieci nagrania z przeróżnych rejestratorów jazdy, wystarczy wpisać model kamery samochodowej, który nas interesuje.
Należy też zwrócić uwagę, że często nagrania wrzucone do Internetu są poddawane kompresji przez różne serwisy video, tak jak np.: YouTube. Przez to przesłane nagranie traci na jakości. Natomiast trzeba przyznać, że niektóre modele rejestratorów jazdy radzą sobie całkiem nieźle i nawet po kompresji obrazu, nagranie wygląda bardzo dobrze.
Przejdźmy teraz do samych danych technicznych.
Rozpocznę od tej najważniejszej cechy, czyli rozdzielczości nagrania. Standardem w dzisiejszych czasach jest rozdzielczość FullHD (1920 x 1080 pikseli). Osobiście nie zwróciłbym uwagi na modele proponujące rozdzielczość HD, ponieważ sporo odbiegają jakością nagranych materiałów.
Małymi kroczkami na nasz rynek trafiają rejestratory jazdy z wyższą rozdzielczością od FullHD. Najczęściej jest to rozdzielczość 2K (2560 x 1440 pikseli) oraz 4K (3840 x 2160). Takie urządzenia najprawdopodobniej będą miały najlepszą jakość obrazu, ze względu na lepszej jakości przetworniki optyczne.
Jeżeli chodzi o samą jakość obrazu, drugą najważniejszą cechą techniczną są właśnie użyte przetworniki obrazu. Odpowiadają one za przetworzenie obrazu rzeczywistego na postać cyfrową. W tym przypadku należy zwrócić uwagę na wielkość matrycy, minimalną wartością są 2 Mpix. Ta wartość odpowiada rozdzielczości Full HD.
Niektórzy producenci lubią pochwalić się zastosowanym modelem przetwornika w ich rejestratorze jazdy. Najczęściej wykorzystywane są matryce od znanej firmy Sony.
Wspomniałem już wcześniej o kącie nagrywania. Powinien on być możliwie jak najszerszy, aby kadr uchwycony przez kamerę pomógł nam w spornej sytuacji. Najczęstszą wartością podawaną przez producentów jest kąt 120-140 stopni i to jest absolutne minimum.
Pamięć nagranych materiałów. Należy uniknąć sytuacji, w której zabraknie nam miejsca na nagrywanie filmów, z prostych powodów. Dlatego warto zwrócić uwagę, czy dane urządzenie obsługuje zewnętrzne karty SD o większej pojemności niż 16 GB (taka pamięć szybko się zapełnia) lub też czy urządzenie dysponuje własną pamięcią wewnętrzną. Wszystko też zależy od jakości nagrań. Im lepsza jakość, tym więcej będą mogły zajmować pamięci. Warto na początku to sprawdzić, aby nie utracić ważnych dla nas nagrań.
Procesor. Tak jak w przypadku komputerów osobistych, procesor jest sercem każdego rejestratora jazdy. Odpowiada on między innymi za zapis nagrania cyfrowego w postaci pliku na karcie pamięci. Co równoznaczne jest z tym, że procesor wpływa na jakość naszego nagrania. Bardzo popularnym procesorem jest Ambarella, w połączeniu z przetwornikiem obrazu od firmy Sony, można uzyskać bardzo dobrą jakość obrazu.
Kodeki Video. To kolejna dana techniczna, która odpowiada za jakość przetworzonego obrazu. Jeżeli chcemy mieć w miarę dobrą jakość wideo, należy wybrać kodek H.264, natomiast MJPEG jest używany w tańszych rejestratorach jazdy i przez to nagrania sporo tracą na jakości. Kodeki mają także wpływ na rozmiar plików, H.264 lepiej radzi sobie z kompresją plików i zajmują one mniej miejsca na karcie pamięci.
Nagrywanie nocą. Tutaj należy zwrócić uwagę, czy urządzenie posiada diody podczerwieni (IR) oraz czy jest odporna na światła nadjeżdżających pojazdów z naprzeciwka. Na co więc jeszcze zwrócić uwagę? Na obiektyw i podaną przez producenta wartość przysłony. Obiektyw powinien być wykonany ze szkła oraz wielowarstwowy. Parametr przysłony możliwie jak najniższy, czyli np.: f/1.4 będzie lepszy od f/1.6.
Omówiłem już najważniejsze parametry techniczne, na które należy zwrócić uwagę. Reszta danych technicznych, to są już dodatkowe funkcje. Przedstawię po krótce większość z nich.
Detektor ruchu – przydatna funkcja podczas postoju na parkingu. Nagrywanie video rozpoczyna się automatycznie, gdy ruch zostanie zarejestrowany przed samochodem. Wykrywa też włączony zapłon i działa zawsze, gdy włączony jest silnik pojazdu.
Nagrywanie w pętli – rejestrator kiedy skończy się miejsce na karcie pamięci, nadpisuje najstarsze pliki. Tutaj warto zwrócić uwagę, aby nie utracić ważnego dla nas nagrania.
Czujnik wstrząsów (G-Sensor) – zapewnia ochronę ważnych nagrań przed nadpisaniem. W przypadku kolizji, hamowania awaryjnego lub przechylenia się pojazdu, czujnik wstrząsów automatycznie ochroni wszystkie zapisane nagrania.
Przycisk „SOS” – w odróżnieniu od poprzedniej funkcji, przycisk ten umożliwia zabezpieczenie ważnego nagrania w danym momencie. Przycisk ten jest najczęściej oznaczony kolorem pomarańczowym.
Odbiornik GPS – pozwala na śledzenie lokalizacji geograficznej rejestratora, jak i bieżącej prędkości. Jeżeli jeździmy przepisowo jest to bardzo przydatna funkcja, ponieważ przy kontroli prędkości ze strony Policji, mamy szansę na obronę. Jak wiemy, niestety niektóre urządzenia pomiarowe oszukują pomiary prędkości.
WiFi – moim zdaniem fajny bajer dla osób lubiących bawić się swoim smartfonem. Odbiornik WiFi umożliwia połączenie rejestratora jazdy z naszym telefonem, najczęściej za pomocą dedykowanej do tego aplikacji. W czasie postoju można zgrać najbardziej interesujące nas nagrania.
Kamera cofania – często można je spotkać w zestawie, razem z rejestratorem. Dostajemy wtedy drugą kamerę do zamontowania. Pozwala dojrzeć to, czego nie zobaczymy we wstecznych lusterkach.
Wyświetlacz – producenci oferują różne rozmiary ekranów. Najczęściej wahają się między 2”, a 3”. Moim zdaniem najlepiej, aby ekran umożliwił nam ustawienie parametrów i aby nie zasłaniał nam widoczności podczas jazdy.
Dźwięk – przydatny podczas konfrontacji z innymi użytkownikami dróg (bardziej agresywnymi). Warto, aby rejestrator jazdy posiadał tę funkcję.
Montaż – to już też indywidualna sprawa producentów Każdy oferuje inne rozwiązania, o których najlepiej poczytać w Internecie. Warto na to zwrócić uwagę, ponieważ montaż wpłynie na bezpieczeństwo podczas jazdy, np.: rejestrator może upaść nam na kolano.
Złącza – raczej wszyscy producenci stosują podobne wejścia na urządzenia zewnętrzne. Standardowo jest to złącze USB, HDMI, slot na kartę pamięci SD i gniazdko zasilacza.
Teraz przedstawię Państwu obiecane wcześniej zestawienie rejestratorów w różnych cenach. TOP 5 mojego zestawienia kształtuje się następująco:

VIOFO G1WH
Najtańszy rejestrator jazdy w tym zestawieniu. Najtańszy, nie oznacza wcale, że jest najgorszy w końcu znalazł się w naszym zestawieniu TOP5.
W VIOFO G1WH zastosowano połączenie znane z nieco droższych modeli konkurencyjnych firm, czyli procesor NOVATEK NTK96650 i sensora Aptina™ AR0330.
Dodatkowe zalety to natywna obsługa kart pamięci 64 GB, obiektyw szerokokątny 140°. Wisienką na torcie jest detekcja ruchu, automatyczny start po podaniu zasilania i wyłączenie oraz czujnik G-sensor.

Mio MiVue™ C320
Dzięwiąte miejsce przypadło Mio MiVue C320. Dobra jakość nagrania za przystępną cenę. Tak jak w przypadku Viofo G1WH, posiada automatyczny start po uruchomieniu silnika.
Dużym plusem jest brak konieczności łączenia rejestratora z komputerem stacjonarnym. Od teraz możesz przesyłać swoje nagrania bezpośrednio na platformę YouTube, poprzez aplikację MiVue Manager.
Rozdzielczość FullHD, użycie kodeku H.264 i szklana soczewka F2.0 zapewniają nagrania w dobrej jakości za przystępną cenę.

NAVITEL R800
Rejestrator samochodowy o nietypowym kształcie kompaktowego aparatu fotograficznego. Cechuje go duży ekran IPS 4".
Producent oferuje nam nagrywanie obrazu w FullHD, kompresję obrazu kodekiem H.264 oraz obraz szerokokątny 170°.
Czytnik kart pamięci microSD do 256GB zasługuje na pochwałę. Z dodatkowych funkcjonalności, otrzymujemy tryb parkingowy oraz 6-krotny zoom cyfrowy.

Xblitz Pro P500
W końcu rejestrator jazdy z porządną matrycą od firmy Sony model IMX322. W połączeniu z procesorem NTK96658 i szklaną soczewką i janości f 2.0, to ciekawa propozycja dla podróżujących w dzień i w nocy.
Minusem tego modelu, jest brak osbługi kart pamięci SD większych od 32 GB, natomiast użyty w urządzeniu kodek H.264 powinien załatwić problem zbyt dużo ważących nagrań.
Ciekawostką w tym modelu jest użyty jonizator powietrza. Nietypowa funkcjonalność jak na urządzenie, które jest tylko rejestratorem jazdy. Model ten możecie sprawdzić klikając w ten link (klik).

Next Base 4063
Na pierwszym miejscu znajduje się rejestrator Next Base 4063. Produkt ten został wybrany na pierwszem miejsce, ze względu na użytą w nim matrycę Sony IMX322 CMOS 2MP oraz przysłonę fotograficzną F/1.6, która ma najlepszy indeks ze wszystkich wymienionych wcześniej rejestratorów.
Na plus też zasługuje użyta w rejestratorze technologia WDR, GPS oraz WiFi. Dodatkowo urządzenie zostało wyposażone w technologię G-Sensor, która jak wcześniej wspomniałem chroni nasze nagrania przez skasowaniem w trudnych sytuacjach na drodze.
Kąt widzenia wynosi 150° i jest to wartość wystarczająca, aby kamera uchwyciła zdarzenie przy zmianie pasa ruchu przez innego użytkownika drogi.